Închidem sau nu închidem prăvălia în perioada sărbătorilor?

„Vai, săraca… Și nu își găsește un job?”
23 noiembrie 2018
2018, anul în care m-am mutat și mai departe de România
30 decembrie 2018

Închidem sau nu închidem prăvălia în perioada sărbătorilor?

Dacă ești traducător autorizat în România, să „închizi prăvălia” în perioada sărbătorilor de iarnă este o adevărată provocare. Profesia asta este una atât de complexă, încât lucrurile nu sunt, niciodată, doar albe sau negre. Există o sumedenie de nuanțe de gri, iar găsirea unui echilibru perfect devine, uneori, ceva cam dificil.

*

Dacă este să vorbesc despre mine personal, nu obișnuiesc să îmi iau liber pentru Crăciun. Dintr-un motiv foarte simplu: ar înseamna o pauză de vreo 10 zile în care nu aș beneficia de niciun venit, ceea ce pentru un freelancer este cam nasol. Prefer să „consum” aceste zile fără vreun venit, atunci când chiar plec undeva, în concediu adevărat.

În plus, tocmai clienții care vin în perioada sărbătorilor de iarnă sunt cei mai în nevoie: oameni care au suferit accidente auto în străinătate și au nevoie de traducerea documentelor doveditoare (poate au ajuns chiar și la spital); oameni care trebuie să ajungă în Ungaria, la vreun tratament, taman atunci; TIR-uri oprite și reținute la vamă din pricina unor chestiuni diverse ș.a.m.d.

Uneori, în perioada sărbătorilor te caută clienți vechi, fideli. Pe care în mod evident nu poți să îi lași cu ochii în soare, după ce ați avut o colaborare bună atâta amar de vreme.

În general, persoanele care te caută în apropierea Crăciunului nu te caută doar pentru amorul artei, ci pentru că chiar au probleme urgente de rezolvat.

Pe de altă parte, nu se întâmplă să fii căutat non-stop, nu e ca și cum nu mai ai sărbători. Perioada aceasta este, în general, una mai liniștită oricum.

Uneori, tocmai pentru că este o perioadă mai liniștită, ai timp să lucrezi, în sfârșit, la un proiect mai mare. Și alegi să lucrezi de Crăciun, pentru că pur și simplu îți pică mai bine atunci. Mai în tihnă, cu pomul de Crăciun alături, cu niște prăjiturele pe masă… eh! (Anul acesta, în perioada sărbătorilor voi traduce o piesă de teatru, de exemplu).

*

Am fost curioasă să aflu părerea colegilor mei traducători

Am lansat întrebarea pe un grup Facebook al traducătorilor și interpreților. Cele câteva răspunsuri primite mi-au creionat un tablou foarte pestriț și am cunoscut și puncte de vedere noi.

Răzvan Costache: Nu închidem niciodată în zilele libere/sărbătorile publice din România care nu au corespondent în țările unde sunt clienții noștri. Anul acesta am închis biroul doar pe 15 august, când a fost zi liberă mai peste tot în Europa și oricum era în lună de concedii. Chiar și așa, cineva citește e-mailurile pe mobil. Nu spun cine 🙂

Kati Rusnac: Înainte de sărbători, mai exact în perioada 15.11-23.12, am foarte mult de lucru – trebuie să jonglez cu mare artă cu lucrările, iar pe 24.12, cam cad lată. De sărbători, nu plec nicăieri, pentru că nu agreez aglomerația și haosul. În ce privește lucrările în perioada sărbătorilor – am câteva proiecte la care lucrez de ani de zile și îmi vin mici traduceri între Crăciun și Revelion, însă nu mă deranjează. Dacă merită, accept și lucrări mai mari sau mai complexe. În general, încerc să „împing” termenul de predare la câteva zile după Revelion.

Lidia Matei: Prefer să nu lucrez între sărbători, dar dacă este vorba de clienți fideli, atunci îi ajut. În schimb, pentru că nu plec propriu-zis în vacanță, rezolv chestiunile administrative pe care le-am putut amâna: verific contractele, cererile de traduceri, actele contabile.

traduceri urgente timisoara

Sabina Manta:  Închid de pe 21.12 și până pe 03.01, dar dacă apar urgențe ale clienților mei (acte mici, medicale mici), la un moment rezonabil (între sărbatori, nu chiar pe 24.12 seara), mă străduiesc să fac. Nu percep tarife suplimentare pentru că și clienții mei mă înțeleg când îi rog să-mi facă plăți urgente.

Camelia Tilihoi: Eu am angajați și închidem în perioada sărbătorilor pentru a se bucura și ei de concediu. Totuși, rezolvăm situațiile excepționale pentru clienți fideli, cereri care nu suportă amânare și pot fi soluționate de la distanță. (Adică le rezolv eu). Prețul este însă întotdeauna “special” pentru ca, din punctul meu de vedere, fix perioada respectivă nu ar trebui sa ardă nimic. Dar dacă arde… să ardă! 😁

Sarah Key: Eu închid prăvălia și nu vreau să știu de nimeni.

Sărbători fericite tuturor, iar celor care lucrează, spor la treabă! 🎄

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *